Brand- och fältstation






Bromma flygplats kommer inom några år att bli en av få flygplatser i världen som går att nå med spårvagn. Spårkorridoren innebär dock att befintlig brandstation kommer att rivas. Den nya stationen är extremt yteffektiv och utformad för kortast möjliga anspänningstid.





En utryckande brandman befinner sig ofta i en arbetsmiljö där hälsofarliga ämnen förekommer och hanterar utrustning och material som är kontaminerat av främmande ämnen från brandgaser. Den nya stationen medger att rutiner enligt den erkända Skellefteåmodellen kommer att kunna implementeras. Det innebär att rummens funktioner och samband möjliggör god arbetsmiljö vid hantering och rengöring av skyddskläder och utrustning.





Det är inte möjligt att arbeta i räddningsinsatser som rullstolsburen. Trots det är Bromma flygplats nya brandstation helt tillgänglig för person i rullstol. Det innebär att byggnaden kan vara öppen för besökare i rullstol eller att en rullstolsburen person kan arbeta i byggnaden.





I den nya byggnaden finns även plats för flygplatsens fältpersonal. Det där de som klipper gräs på sommaren och röjer snö och is vintertid. Fältverksamheten har egna fordonshallar men delar på omklädningsrum, pausrum och kontorsytor. Den nya byggnaden används på detta sätt effektivt samtidigt som den fungerar integrerande mellan olika personalgrupper på flygplatsen.


Uppdraget utfördes helt i BIM-verktyg och 3D-modell användes för både samordning och visualisering. Lundell Arkitekter har förutom byggnaden även projekterad all fast- och lös inredning.

Fakta
Prestanda:Brand- och fältstation för Bromma flygplats
Storlek:2000 kvm BTA.
Projektläge:Färdigställt
Utfört:2017-2020
Beställare:Swedavia