Anslutningsspår och undermarksdepå för utbyggd depå i Högdalen
Detta är ett pågående projekt. Nedanstående bilder och texter är från granskning för järnvägsplan 2019. För aktuell information om projektet gå in på Region Stockholms hemsida och sök på Utbyggd depå i Högdalen.
Den befintliga Högdalsdepån byggs ut för att kunna hantera den ökade mängden tåg som utbyggnaden av tunnelbanan i Stockholm innebär samt för att hantera den nya fordonstypen C30. Spåranslutning byggs ut mellan befintlig Högdalsdepå och anslutningspunkten till Gröna linjens Farstagren, söder om Hökarängens station.
Vid anslutningen till Farstagrenen kommer anslutningsspåren upp ur marken mellan de två trafikspåren. Det öppna tråget och teknikhuset skapar, med form, material och kulörer, en sammanhållen helhet. Höjdskillnader tas upp med skärningar och gabionmurar som löper parallellt utan knyckar utmed det framtida norrgående spåret. Gabionmurar fylls med sten med liknande utseende som befintligt berg för att harmoniera väl med anslutande bergsskärning. Sedum täcker både tunneltak och taket på teknikhuset.
Servicestunnelns mynning placeras i kanten av ett skogsparti i direkt anslutning till en välfrekventerad gång- och cykelväg och Örbyleden. Servicetunnelns mynning består av den framstickande betongtunneln tillsluten av ett plåttäckt väggparti. Detta innehåller ventilationsgaller, vikport för fordonstrafik och dörr för persontrafik.
Tunnelmynningarna gestaltas med de generella formelementen mynning/ellipsbåge och anpassas i utformningen efter platsens förutsättningar, likartade men ändå helt specifika efter sin situation. Bergsskärningen framför mynningarna följer spårsträckningen och gestaltar och tydliggör därmed tågens rörelse in på och ut ur depåområdet. Den gröna brädformsgjutna mynningen är synlig från Kvicksundsvägen och annonserar tunnelbaneanläggningen. Tunnelmynningarna tillsammans med vägbron bildar tillsammans en entrésituation till depåområdet.
Fakta | |
---|---|
Prestanda: | Uppställningshall under mark för 11 tågset, anslutningsspår mellan Högdalsepån och Gröna linjens Farstagren |
Storlek: | Cirka 2 km, 20 000 kvm BTA |
Projektläge: | Bygghandlingsprojektering |
Utfört: | 2016-pågående |
Beställare: | Region Stockholm Förvaltning för utbyggd tunnelbana |